Friday, October 2, 2009

KEMBALI

Sudah terlalu lama rasanya saya tak mempedulikan ruangan ini. Bukan sibuk tapi idea untuk menulis sentiasa ada cuma selalu dileka kan dengan benda2 lain. Kali ini saya mencuri masa sedikit,waktu masih lagi pagi.kawan-kawan serumah masih lagi lena dalam mimpi tapi hari ini mata saya tidak pula mengantuk. Biasanya selepas subuh, saya juga seperti mereka.Akan sambung tido selepas subuh. Kali ni ape topik saya??erm...xde yang menarik pon tapi ini secara bicara ringan-ringan.Mungkin sedikit sebanyak memberi input kepada mana-mana pembaca yang sudi menjengah blog saya seketika cuma. Saya akui,blog saya ini tidaklah sehebat mana..biasa dan terlalu biasa dan bicara saya pon biasa-biasa saja.tapi x sampai berbisa.Insyaallah dapat difahami semua. Ok,kita teruskan dengan apa yang mahu diluahkan. Hari ni,bermakna seketika tadi..sahabat lama saya menelefon. kami berbicara sekitar kawan2 lama.soal kerja,soal belajar, oal masa depan. masa depan yang harus kita garap.biar teratur dan mantap.Sahabat saya itu, sebelum mengakhiri bicara kami, dia tinggalkan satu persoalan. soalan yang biasa di dengar tapi rupanya lain sedikit. mau tau apa?ok..kita teruskan. dia membicarakan soal sistem pembankan sekarang.memang sudah banyak bank yang amalkan sistem islamik tapi masih lagi mengamalkan cara conventional.contohnya soal loan@pinjaman.masih lagi mengenakan service charge.macam mana tu ye?erm...kalau nak dikutkan bukan senang kita mahu "mengislamik kan" semua perkara. tapi katanya "kita mengislamkan product tapi cara dia masih conventional". erm...memang betul tapi menurut bicara pensyarah saya..untuk tujuan ni kita harus menggunakan konsep slow and steady.maksudnya secara perlahan-lahan.biar dapat tarik rambut tapi tepung tak berselerak.betul atau kurang tepatnya.ntah la..saya sekadar memberi lontaran idea, sekadar meluah rasa.manusia tiada yang sempurna.kesempurnaan semua kembali kepada Allah jua...dalam surah al-ikhlas ayat 5:
"dan tiada pun yang setara dengannya"
yakni bermaksud..Allah Taala itu tiada sama dengan apa jua. Kita manusia terlalu banyak khilaf, noda hitam dan bergelumang dosa...waallah hualam....


Pena menari,
Putri ilham

0 comments:



Copyright © 2008-2009http://putriilham87-faezah.blogspot.com/.All rights reserved. Terms of Service - Copyright/IP Policy - Guidelines