Thursday, May 28, 2009

MONOLOG

"Sudahlah mengingat pada yang dah xde",suara mak menghentikan lamunan saya petang itu. Ya,memang aku tengah mengelamunkan seseorang.Seseorang yang amat teristimewa di hatiku.Arwah abah.Ya,dia memang istimewa bagiku.Tiap kata abah aku menurut kerna aku rasa kata2 abah itu penuh bermakna dan aku membesar bersama guidline yang abah bagi. "Kamu ni..cubelah jadi penyabar sikit.Kamu pukul pun budak tu, bukan selesai masalah.hai...abah tak ajar jadi macam ni.Tu setan dah terlompat2 gelakkan kamu.."sekali abah bersuara memang berbekas di jiwa.Abah memang pendiam tapi kata2nya mampu menundukkan anak2.

Seminggu sebelum abah pergi,abah mengajak aku berbicara

Abah : Kamu tahu kenapa mak dan abah ada perbezaan?mak kamu banyak cakap, abah pendiam

Saya : entahlah bah..dah jodoh agaknya..
Abah : Bukan sekadar jodoh Am, tapi itu percaturan Allah yang Maha Hebat. Banyak bende yang ade kat bumi ni ade sebabnya Allah jadikan begitu

Saya : kenapa bah?
Abah : Sebab Allah mahu kami saling mengimbangi..mak kamu memang agak panas baran..jadi abah perlu dan harus bersabar agar rumahtangga kami aman..kalau sama2 panas baran..kamu tahu kan? abah pendiam sebab abah lebih suke diam sebab abah berfikir sebelum berkata2. kalau abah mengeluarkan kata2 sebelum berfikir,porak peranda jadinya



Teori abah memang tepat dan padat...Dan sehingga aku kini bekeluarga dan mempunyai 2 orang anak, aku masih teringat kata2 abah walau saat itu dah berlalu 5 tahun yang lalu...


" ANAK YANG MERINDUI SEORANG ABAH..."

0 comments:

Copyright © 2008-2009http://putriilham87-faezah.blogspot.com/.All rights reserved. Terms of Service - Copyright/IP Policy - Guidelines